گزارش كارآموزي کارخانه تولید فرآورده های لبنی رامک دیگ بخار

کارخانه تولید فرآورده های لبنی رامک دیگ بخار

کارخانه تولید فرآورده های لبنی

مقدمه
یکی از اهداف اساسی وبسیار مهم سیاست گذاران، ایجاد ارتباط منطقی و هماهنگ صنعت ومحیط کار با دانشگاه و دانشجو می باشد که هم در شکوفائی و رشد صنایع مؤثر بوده و هم دانشجویان را از یادگیری دروس تئوری محظ رهایی داده و علم آنها را کاربردی تر کرده و باعث می شود آن را در عرصه عمل ،آزموده و به مشکلات و نابسامانیهای علمی وعملی محیط کار آشنا شده و سرمایه و وقت خویش را در جهت رفع آنها مصروف نمایند، که برای جامعه ی در حال توسعه ما از ضروریات می باشد .با این مقدمه شاید اهمیت و جایگاه درس دو واحدی کارآموزی برا ی ما روشنتر شده و با نگاهی دیگر به آن بپردازیم .
اینجانب نیز در طی مدت حضور خود در محل کارآموزی(کارخانه تولید فرآورده های لبنی رامک) استفاده های علمی و عملی خوبی کسب نموده ،هر چند با توجه به زمان محدود 240 ساعته به همه ی ریزه کاریهای محیط کار آموزی پی نبردیم واین کار به حداقل 2 تا 3 سال وقت نیازدارد ،از اینرو شاید بهتر باشد واحد کارآموزی به دو قسمت تقسیم شده تا این نقیصه جبران گشته و ارتباط با محیط کار حفظ شود .محل کارآموزی ما از لحاظ تاسیسات (چه برودتی و چه حرارتی) بسیار گسترده بوده و می توان گفت درنوع خود بی نظیر می باشد؛ و ما از لطف خدا و زحمات پرسنل این محل توانستیم در دوره کارآموزی مطالب بسیار مفیدی بیاموزیم (ودراینجا جا دارد از زحمات این عزیزان کمال تشکر را داشته باشم) که اینجانب درگزارش کارآموزی خود به بررسی سیستم بخار پرداخته ام . درکارخانه جات و مراکز صنعتی حرارت دادن به محصولات به صورت مستقیم مقرون به صرفه نمی باشد ونیز، نیاز به فضای بسیار زیادی برای این کار می باشد که برای رفع این مشکل از روش حرارت به صورت غیر مستقیم استفاده می شود.

گزارش كار
بویلر(دیگ بخار) :

بويلر دستگاهی است که برای تولید بخار از آن استفاده میشود. این بخار می تواند برای چرخاندن توربین یا گرم کردن برخی کوره ها استفاده شود؛ کارخانجات تولید لبنیات به جریان مداوم بخار نیاز دارد و چنانچه بویلرها به هر دلیلی دچار مشکل شوند ممکن است موجب توقف فرآیند تولید و نتیجتا اتلاف مقادیر قابل توجهی از محصول شود.
ديگ هاي بخار امروزی بسيار پيچيده تر و پيشرفته تر از ديگ های سابقند. با پيشرفت فن آوری ديگ های بخار و تجهيزات جانبی آن، اهميت آموزش، تعميرو نگه داری آن ها نيز خيلی بيشتر شده است و تنها افراد كارآمد و ماهر ميتوانند امر تعمير و نگه داری ديگ های بخار امروزی را بر عهده گيرند. درنتيجه بسياری از شركت ها سعی دارند كه روش های سابق تعمير و نگه داری را كنار گذارند.
دیگ ها به عنوان مولد حرارت و وسیله انتقال حرارت، از سوخت به سیال معینی از راه جداره داخلی خود هستند و از نظر نوع سوخت به دیگ های با سوخت جامد یا مایع و یا گازی تقسیم می شوند . دیگ های بخار در ظرفیت های مختلف و با فشارهای مختلف ساخته می شوند ،در دیگ های بخاری که در نیرو گاهها کار می کنند به دلیل نیاز به فشار بالاتر ، بخار به صورت سوپرهیت (مافوق گرم ) است. آب در این دیگ ها از لوله هایی که در میان شعله های مشعل محصور شده اند عبور میکند ، اما در دیگ های بخار کوچکتر، بخار به صورت اشباع میباشد.

یک دیگ بخار از قسمت های مختلفی تشکیل شده و در این گزارش سعی کرده ام که توضیح مختصری در مورد آن ها بدهم:

1.مشعل های دو گانه سوز،
2.شیشه آب نما:سطح آب داخل دیگ را نشان می دهد،
3. مانومتر: فشار دیگ را نشان می دهد ،
4. تابلو و تجهیزات ،
5.هشدار دهنده: در صورت بالا رفتن فشار داخل دیگ هنگامی که قسمتی به درستی کار نکن،
6. پمپ : در این دیگ ها پمپ با دبی بالا و هد متوسط از نوع حلزونی طبقاطی استفاده می کنند که دارای یک الکتروموتور به عنوان محرک است،
7.دود کش : برای خروج گاز های سو خته شده در فرایند احتراق،
8.زیر آب زن : خروجی از ته دیگ برای خروج رسوبات ته نشینشده در ته دیگ،
9.سنسور حرارتی: از آنجایی که بخار تولید شده در حالت اشباع قرار دارد ودما و فشار همواره متناسب هستند به جای استفاده از فشارسنج که در فشار های بالا ممکن است مشکل ایجاد کنند از سنسور های حرارتی استفاده میکنند با استفاده از این اصل که هر دما فشار معینی را نشان می دهد.
10.سوپاپ اطمینان : اگر در موارد نادر تمام کنترل کننده ها و همچنین هشدار دهنده ها به علت نقص درست کار نکنند در صورت تجاوز فشار از محدوده قانونی خود سوپاپ باز شده و فشار را با خارج کردن قسمتی از بخار داخل دیگ کاهش می دهد.
11. تراپ : واحدیست که بخار کندانس شده را جمع آوری کرده و به آن تله آب نیز می گویند.

تقسیم بندی بویلرها:

معيارهای زيادی برای تقسيم بندی بويلرها وجود دارد، مهمترين معيار تقسيم‌ بندی بويلرها براساس محتويات داخل لوله‌ها می‌باشد. براين اساس دونوع بويلروجود دارد:
1 – فايرتيوب(Fire Tube): عموما اين بويلرها از يك محفظه احتراق و ديگ تشكيل شده‌اند. ديگ حاوی لوله‌هایی است كه از يك طرف شعله به آن وارد و از طرف ديگر خارج می‌گردد، بدين ترتيب بخشی از فضای ديگ توسط لوله‌ها اشغال شده و باقی فضای موجود برای آب در نظر گرفته شده است. گازهای گرم حاصل از سوزاندن سوخت در محفظه احتراق  وارد اين دسته لوله‌ها شده و از سراسر ديگ عبور می کنند. در اين حين انتقال حرارت بين گازهای عبوری از لوله‌ها و آب درون ديگ سبب گرم شدن آب و توليد بخار می‌گردد.
2- واترتيوب(Water Tube): عموما اين نوع بويلرها، از محفظه احتراق، لوله‌های بالارونده، پايين‌رونده، مخازن بخار و لجن تشكيل شده‌اند و تفاوت عمده آنها با نوع فايرتيوب در اين است كه آب در داخل لوله‌ها جريان داشته و جريان گاز گرم در خارج لوله‌ها می باشد. واترتيوبها ساختمان پيچيده‌تری نسبت به نوع فايرتيوب دارند و بر اساس نوع لوله‌ها، تعداد و نحوه قرارگيری مخازن بخار و لجن ساختارهای متنوعی را شامل می‌شوند. از نقطه نظر نوع لوله؛ شامل انواع لوله صاف و لوله خميده هستند.

شرایط آب تغذیه دیگ:

آب طبیعی برای تغذیه ی دیگ مناسب نیست، مگر آنکه بطور صحیح تصفیه و سختی آن گرفته و با افزودن مواد شیمیایی احیاکننده از خاصیت اکسید کنندگی آن جلوگیری شده باشد. اکسیژن محلول در آب موجب زنگزدگی سطوح فلزات داخلی بخصوص لوله های دود می شود. تشکیل رسوبات حاصل از املاح موجب خرابی کوره و لوله های دود و ناصافی تیوپ پلیت و همچنین کاهش میزان انتقال حرارت شده و بدین ترتیب حرارت فلز را بالا برده و راندمان دستگاه را پایین میاورد. تصفیه داخلی با افزودندائمی مواد شیمیایی به مقدار کافی برای ته نشین کردن املاح آب دیگ و واکنش در برابر اکسیژن غیر محلول انجام میگیرد، آب بایستی دارای حداقل PH 5/8 باشد؛ و برای کنترل این مقوله آزمایش روزانه آب باید به طور منظم صورت گیرد. چون سنگینی آب دلیل بر تشکیل رسوبات املاح است بنابراین باید مواد شیمیایی به مقدارکافی باشد تا این حالت از بین برود. مقدار کل مواد قلیایی مثل کربنات کلسیم باید 20-15درصد غلظت اجسام جامد غیر محلول باشدمقدار کل اجسام غیر محلول در آب دیگ که در نتیجه غلظت اجسام غیر محلول آب منبع به وجود می آید باضافه آن مقدار مواد شیمیایی که اضافه می گردد نباید بیش از p.p.m3000 ذره در میلیون باشد.

موقعیت نصب بویلرها:

موقعیت نصب دیگ های بخار در موتور خانه ها بستگی به ابعاد آن و ساختمان آنها (مثلا دیگ های کم ظرفیت) تا حدود 4 تن (که توسط ماشین سازی اراک ساخته می شوند) باید روی یک فونداسیون که حدود 10 سانتی متر از کف موتور خانه بالاتر است نصب گردند، زیرا وقتی درب جلوی دیگ را باز کنند مشعل به علت سنگین بودن قدری درب را به سمت پایین می کشد و لذا خودش به کف موتورخانه برخورد می کند، ولی دیگ های با ظرفیت 5تن به بالا که شکل ساختمان آنها متفاوت است و نیز ارتفاع بیشتری نسبت به کف موتور خانه دارند ،نیازی به فونداسیون بالاتر از کف ندارند و به هر حال باید به مشخصات سازنده رجوع کرد تا وضعیت نصب دیگ روی کف مشخص شود . لوله های دود در ديگ های بخار هر چند سال يك بار بايد تميز شوند و برای تميز كردن آن درب جلو و پشت ديگ را باز می كنند و با سيخ بلند از جلو درون لوله ها را از دود پاك ميكنند و لذا جلو و پشت ديگ بايد فاصله كافی با ديوارهای موتورخانه داشته باشد, اين فاصله برای پشت ديگ بخار حداقل 2متر و برای جلوی ديگ حدود طول ديگ می باشد.

مروری برسیکل های اصلی واحد تولید بخار

نگهداری درست و مناسب از یک سیستم ،عامل موثری است در افزایش عمر آن و اثر به سزائی در گرفتن بهره اقتصادی تر از آن دارد.عمده مواردی که در بهره برداری صحیح دخیل می باشند عبارتند از : اشراف کامل و آگاهی وافر و اصولی و نحوه ی عملکرد سیستم و چگونگی کار با آن،نظارت دقیق و بی وقفه بر عملکرد آن،پیش بینی زمان لازم برای سرویس و تعویض قطعاتی که مدت زمان کارکرد آنها محدود بوده و در صورت عدم تعویض آن قطعات یا سرویس به موقع دستگاه ها، وآسیب های جبران ناپذیری ممکن است بر پیکره ی سیستم وارد آید ، چه بسا بزرگترین صدمه های احتمالی ناشی از عدم آگاهی از نحوه ی کار دستگاه ها و یا نادیده گرفتن اصولی که لازمه ی عملکرد صحیح آن ها هستند، میباشند.شخص بهره بردار بایست اطلاع کافی از چگونگی کار سیستم داشته باشد و تک تک پارا
مترهای آن را زیر نظر داشته باشد و در موقع مقرر به قسمت های مربوط سرکشی نماید و در صورت بروز اشکال سریعا آن قسمت را از سرویس خارج نماید تا علت ایجاد عیب مشخص و از آسیب بیشتر جلو گیری شود.

شرح کلی بویلر:

نوعی از بویلر ها، لوله آتشین(fire tube) هستند. این نوع بویلر شامل سه مرحله عبور گاز (گاز گرم حاصل از اشتعال سوخت) می باشد :
مرحله نخست از قسمت جلو کوره تا انتهای آن استو طوری ساخته شده که در مقابل گرمای حاصله از احتراق و سوخت و جذب حرارت از بدنه ی کوره و انقباض حاصله از آن مقاومت می کند و حالت ارتجائی دارد .اطاقک احتراق نصب شده در انتهای کوره ،حرارت حاصله از احتراق سوخت را به صورت تشعشعی به سطح آب داخل دیگ منتقل می سازد.لایه ی سیمانی نسوزی در دریچه ی عقبی دیگ به کار رفته است این دریچه به اندازه ی کافی بزرگ و مخصوص داخل شدن افراد به منظور بازرسی مجرای خروجی گاز (دودکش اصلی دیگ) می باشد . اتصالات بدنه و کوره دیگ به وسیله جوشکاری انجام شده و تمامی جوشها به وسیله اشعه ی ایکس تست شده وتنش های داخلی آن آزاد گردیده است.

ساختمان بدنه دیگ :

بدنه خارجی : بدنه ی خارجی دیگ ورقی است شکل استوانه که ضخامت نگهدارنده لوله های عقب وجلو در دو سر آن نصب شده است .
کوره و اطاقک احتراق : کوره شکل استوانه با اتصالات جوشی طولی و عرضی ساخته شده است که حاوی انحنای مقعری شکل ارتجایی جهت انبساط کوره می باشد .اطاقک احتراق میانی شامل ورق استوانه ای شکلی است که از دو طرف به وسیله دو صفحه محصور شده است.کوره مابین دو صفحه نگهدارنده لوله های عقب و جلو، قرار گرفته و اولین گذر گاه شعله و گاز را تشکیل می دهد. صفحه عقبی اطاقک احتراق و صفحه نگهدارنده ی لوله ها با میلگرد های مقاوم به وسیله ی جوشکاری به هم متصل شده است .

کارخانه تولید فرآورده های لبنی رامک دیگ بخار

لوله ها : دو سری لوله مقاوم جهت عبور گاز مرحله دوم و سوم نصب شده که در دیگ هایی که فشار کاری 79/13بار (200 پوند براینچ مربع) هستند اکسپند شده و برای فشار های کاری بیشتر علاوه بر اکسپند کاری جوشکاری نیز شده است .
تمیز کاری و کنترل دیگ : دریچه آدم رو دربالای دیگ ، دريچه مخصوص تخليه رسوبات در پشت ديگ ، و دريچه ويژه بازديد اطاقک احتراق هر يک جهت تميز کاري يا بازرسي و يا هر دو در قسمتهاي مختلف ديگ تعبيه شده است. در جلو ديگ دو عدد درب آويزان بزرگ قرار گرفته که با باز کردن آنها مي توان ضمن بازديد از لوله هاي ويژه عبور گاز، آنها را تميز نمود ونیزبا باز نمودن درهای عقبی تعبیه شده در روی محفظه دود عقبی دیگ می توان صفحه نگهدارنده لوله های عقب دیگ را بازرسی کرد.با باز کردن دربهای جلو و عقب دیگ میتوان به تمام لوله ها دسترسی پیدا کرد. میتوان ازجلو دیگ با برس مخصوص داخل لوله ها را از رسوبات و دوده ها پاک نمود ،رسوبات و دوده ها در پشت دیگ جمع می شوند. دوده ها و رسوبات پاس دوم لوله ها در محفظه احتراق و دوده های پاس سوم لوله ها در جعبه دود عقبی دیگ جمع خواهند شد این رسوبات دوده ای را بسادگی میتوان از بین برد با برداشتن درب مدور محفظه احتراق میتوان به درون این محفظه راه یافت و دوده ها یا رسوبات دوده را که آنجا

لینک دانلود

https://articlefarsi.ir/downloads/%da%af%d8%b2%d8%a7%d8%b1%d8%b4-%d9%83%d8%a7%d8%b1%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d9%8a-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%aa%d9%88%d9%84%db%8c%d8%af-%d9%81%d8%b1%d8%a2%d9%88%d8%b1%d8%af%d9%87/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا